Hoppa till sidans innehåll

Utbildningsplan på Vällingby Ridcenter


Utbildningsplan för ridande på Vällingby Ridcenter framtagen i samarbete mellan Vällingby Ridcenter och Vällingby Ridsällskap. Gruppridning på Vällingby Ridcenter är endast tillgänglig för medlemmar i Vällingby Ridsällskap.

 

P1 (nybörjargrupp)

För barn från 7 år. 45 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca var 4:e vecka. Barnen får grundläggande kunskap i hästens dagliga skötsel. Målet är att barnen ska försöka rida själv i skritt och trav. Svenska Ridsportförbundets barnmärke ” vita och gula hästen” ska tas på teorin.

 

P1-2 (ca 1 års ridvana)

45 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca var 4:e vecka. Målet är att barnen själva ska rida i skritt och trav, kunna göra i ordning hästen själv före och efter ridning med eller utan hjälp. Svenska Ridsportförbundets barnmärke ”brons eller silverhästen” ska tas på teorin och ridningen.

 

P2 (ca 2 års ridvana)

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca 4 ggr/termin . Målet är att barnen ska få en mer stabil och lodrätsits, kunna inverka mer på hästen i skritt och trav, hoppa små enklare hinder. Ridsportförbundets barnmärke ”guldhästen” ska tas på teorin och ridningen.

 

P2-3 (ca 3 års ridvana)

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca 4 ggr/termin. Målet är att barnen ska kunna rida olika typer av ponnyer, öka förståelsen att hästar är olika att rida. Svenska Ridsportförbundets Ryttarmärke I (dressyrprov, hopprov, teoretiskt och praktiskt prov )

 

P3 (har tagit Ryttarmärke I eller motsvarande)

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca 3-4 ggr/termin. Målet är att barnen ska försöka inverka på ponnyn i sidled (framdelsvändning) inverka mer i samtliga gångarter, få grundläggande kunskap om vikten av att hästen ska gå i balans (i form)

 

P3-4

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca 3-4 ggr/termin. Målet är att barnen ska få mer känsla för hur hästen genom samverkan mellan hjälperna kan gå i sidled, öka kraven på korrekt ridna vägar och hörnpasseringar. Svenska Ridsportförbundets Ryttarmärke II (dressyrprov, hopprov, praktiskt och teoretiskt prov )

 

P4 (har tagit Ryttarmärke II eller motsvarande)

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca 2-3 ggr/termin. Målet är att eleven ska kunna rida ponnyn i en mer stadig form och att den är fysiskt och psykiskt avspänd (utan hjälptyglar) samt att kunna rida ett godkänt dressyrprogram på LC-nivå utan hjälptyglar.


P5 (dressyrinriktad)

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Instruktören bestämmer hur många teorilektioner det är per termin. Målet är att eleven ska rida hästen i balans, fysiskt och psykiskt avspänd. Öva på att rida dressyrprogram på LC/LB-nivå.


Dressyrspecial (tävlingsinriktad grupp)

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Instruktören bestämmer själv ev. teori. För att rida i gruppen ska eleven rida minst 2 ggr/vecka. Eleven ska ha mycket goda ridkunskaper i dressyr och vara tävlingsintresserad.

 

Hoppspecial

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning samt ev. banbyggnad). För elever som är intresserade av att lära sig hoppa lite mer, rider i lägst P2-3 och rider minst 2 ggr/vecka. Markarbete, hoppning, temporidning och klättring (konditionsträning) ingår i kursplanen. Vikten läggs vid stilhoppning enl. Svenska Ridsportförbundets ”anvisningar för stilhoppning” .

 

Handikappridning

För barn och juniorer med rörelsehinder och/eller en utvecklingsstörning. Eleven måste ev. ha egen ledare med sig . Ridskolan har ett antal ledare som hjälper till. Ridning sker på lugna och vana handikapphästar. Handikappramp finns. Mycket av ridningen sker ute under vår och höst. På vinterhalvåret är ridningen i ridhuset.


J1 (Junior som är nybörjare eller någon ridvana)

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca var 4:e vecka. Eleven ska få grundläggande kunskap i hästens dagliga skötsel och ska kunna göra i ordning sin häst före och efter ridning. Målet är att eleven ska kunna rida sin häst i skritt och trav.

 

J1-2

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca var 4:e vecka. Målet är att eleven ska få en mer stabil lodrät sits. Svenska Ridsportförbundets Ryttarmärke I (dressyrprov, hopprov, teoretiskt och praktiskt prov).

 

J2 (har tagit Ryttarmärke I eller motsvarande)

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca 4 ggr/termin. Målet är att eleven ska få en mer stabil fältsits, hoppa små enkla hinder, kunna inverka mer på hästen i skritt och trav.

  

J2-3

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca 4 ggr/termin. Målet är att eleven ska kunna rida olika typer av hästar, öka förståelsen för att hästar är olika att rida, försöka inverka på hästen i sidled (framdelsvändning) få grundläggande kunskap om vikten av att hästen ska gå i balans (i form).

 

J3

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning).  Teori ca 3-4 ggr/ termin. Målet är att eleven ska kunna inverka i samtliga gångarter, ta Svenska Ridsportförbundets Ryttarmärke II (dressyrprov, hopprov, praktiskt och teoretiskt prov)


J3-4 (har tagit Ryttarmärke II eller motsvarande)

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca 3-4 ggr/termin. Målet är att eleven ska få mer känsla för hur hästen genom samverkan mellan hjälperna kan gå i sidled, öka kraven på korrekt ridna vägar och hörnpasseringar.

 

J4

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca 2-3 ggr/termin. Målet är att eleven ska befästa sits och balans vid dressyr och hoppning, förstå vikten av lösgörande övningar för hästens och ryttarens fortsatta utbildning. Öva inför/ta Svenska Ridsportförbundets Ryttarmärke III (dressyrprov, hopprov, praktiskt och teoretiskt  prov)

 

Dressyrspecial (tävlingsinriktad grupp för juniorer)

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Instruktören bestämmer själv ev. teori. För att rida i gruppen ska eleven rida minst 2 ggr/vecka. Eleven ska ha mycket goda ridkunskaper i dressyr och vara tävlingsintresserad.


Hoppspecial (juniorer)

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning samt ev. banbyggnad). För elever som är intresserade av att lära sig hoppa lite mer, rider i lägst i J3-4 och rider minst 2 ggr/vecka. Markarbete, hoppning, temporidning och klättring (konditionsträning) ingår i kursplanen. Vikten läggs vid stilhoppning enl. Svenska Ridsportförbundets ”anvisningar för stilhoppning”.

 

S1

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca var 4:e vecka. Eleven ska få grundläggande kunskap i hästens dagliga skötsel och ska kunna göra i ordning sin häst före och efter ridning. Målet är att eleven ska kunna rida sin häst i skritt och trav.

 

S1-2

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca var 4:e vecka. Målet är att eleven ska få en mer stabil lodrät sits. Svenska Ridsportförbundets Ryttarmärke I ska tas (dressyrprov, hopprov, teoretiskt och praktiskt prov) eller få motsvarande kunskaper.


S2 (har tagit Ryttarmärke I eller motsvarande)

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca 4 ggr/termin. Målet är att eleven ska få en mer stabil fältsits, kunna inverka mer på hästen i skritt och trav.


S2-3

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca 4 ggr/termin. Målet är att eleven ska kunna rida olika typer av hästar, öka förståelsen för att hästar är olika att
rida, försöka inverka på hästen i sidled (framdelsvändning) få grundläggande
kunskap om vikten av att hästen ska gå i balans (i form).

 

S3

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca 3-4 ggr/termin. Målet är att eleven ska kunna inverka i samtliga gångarter, ta Svenska Ridsportförbundets Ryttarmärke II (dressyrprov, hopprov, praktiskt och teoretiskt prov) eller få motsvarande kunskaper.

 

S3-4 (har tagit Ryttarmärke II eller motsvarande)

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca 3-4 ggr/termin. Målet är att eleven ska få mer känsla för hur hästen genom samverkan mellan hjälperna kan gå i sidled, öka kraven på korrekt ridna vägar och hörnpasseringar.

 

S4

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Teori ca 2-3 ggr/termin. Målet är att eleven ska befästa sits och balans vid dressyr och hoppning, förstå vikten av lösgörande övningar för hästens och ryttarens fortsatta utbildning. Öva inför ta Svenska Ridsportförbundets Ryttarmärke III (dressyrprov, hopprov praktiskt och teoretiskt prov) eller få motsvarande kunskaper.

 

Dressyrspecial (tävlingsinriktad grupp för seniorer)

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning) Instruktören bestämmer själv ev. teori. För att rida i gruppen ska eleven rida minst 2 ggr/vecka. Eleven ska ha mycket goda ridkunskaper i dressyr och vara tävlingsintresserad.


Hoppspecial (seniorer)

60 min. lektion (inkl. upp- och avsittning samt ev. banbyggnad). För elever som är intresserade av att lära sig hoppa lite mer, rider i lägst i S3-4 och rider minst 2 ggr/vecka. Markarbete, hoppning, temporidning och klättring (konditionsträning) ingår i kursplanen. Vikten läggs vid stilhoppning enl. Svenska Ridsportförbundets ”anvisningar för stilhoppning” .

Uppdaterad: 2017-08-13 12:20
Skribent: Erica Westling

Postadress:
Vällingby RS - Ridsport
Grimsta IP
16258 Vällingby

Kontakt:
Tel: 08 38 88 89
E-post: This is a mailto link

Se all info